Σαν καθηγητής του μαθήματος της πληροφορικής που είμαι, πάντα έχω την συνήθεια στο πρώτο μάθημα που κάνω κατά την γνωριμία με τους μαθητές μου να κάνω την εξής ερώτηση : ‘Τι είναι πληροφορία;’ και στην συνέχεια περιμένω τις απαντήσεις τους. Οι απαντήσεις τους ποικίλες και ενδιαφέρουσες. Θα μου πείτε γιατί κάνω αυτήν την ερώτηση. ‘Μα η επιστήμη που κρύβεται πίσω από το μάθημα ονομάζεται πληροφορική, δεν θα πρέπει να γνωρίζεις τι είναι η πληροφορία;’ είπα στον Νικόλα το μαθητή μου που βιαζόταν να ανοίξει τον υπολογιστή και βαριόταν με την κουραστική εισαγωγή μου. Πληροφορία λοιπόν δεν είναι μονό το τηλέφωνο μου, ένα κείμενο που γράφω, πληροφορία απλά είναι ότι αντιλαμβανόμαστε. Όταν γεννιέται ένας άνθρωπος αυτό που κάνει είναι να δέχεται συνεχείς πληροφορίες να τις αποθηκεύει να τις αναζητά, να τις οργανώνει. Η πληροφορία θα μπορούσε να είναι μια εικόνα, ένας ήχος, μια κινηματογραφική ταινία, ένα κείμενο.Ολα τα παραπάνω δεν είναι τίποτε άλλο από διαφορετικές μορφές πληροφορίας. Η πληροφορία είναι μια, άλλα έχει πολλές μορφές. Ο άνθρωπος από τότε που εμφανίστηκε στην γη πάντα είχε την τάση να οργανώνει τις πληροφορίες που είχε στη διάθεση του (τοιχογραφίες στα σπηλαία που δείχνουν την εποχή του κυνηγιού, αναπαραστάσεις σε πάπυρους, βιβλία κλπ).
Θα αναρωτιέστε όλοι γιατί κάνω αυτήν την κουραστική εισαγωγή. Μα για να πείσω και τον πιο δύσπιστο για δύο πράγματα : Το πρώτο είναι το πόσο σημαντική είναι η επιστήμη της πληροφορίας και το δεύτερο για την παλαιότητα της. Είναι γεγονός πως πολλοί ταυτίζουν την επιστήμη της πληροφορικής με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τότε όπως έχω ξαναπεί αυτός που ανακάλυψε τον τροχό θα πρέπει να είναι ο σχεδιαστής της Ferrari. Επιστήμες υπάρχουν πολλές η φυσική, η ιατρική, τα μαθηματικά κλπ. Και είναι γεγονός ότι πάντα μια επιστήμη χρησιμοποιεί δυνατότητες από κάποια άλλη. Πχ για την μελέτη ενός φυσικού φαινόμενου γίνεται χρήση μαθηματικών. Θα ήθελα να ξέρω μια επιστήμη η οποία δεν καταχωρεί και δεν οργανώνει τα επιτεύγματα της, δεν τα αποθηκεύει σε κάποιο μέσο (μέσο θα μπορούσε να είναι ακόμα και μια μαρμάρινη πλάκα οπού σκάλιζε τις ανακαλύψεις του ο Ιπποκράτης), με σκοπό την παραπέρα αξιοποίηση τους. Κάτι άλλο που σχετίζεται με την επιστήμη της πληροφορικής είναι η επίλυση ενός προβλήματος και τα βήματα επίλυσης του, κάτι που ξεφεύγει από τα στενά όρια της δημιουργίας ενός προγράμματος σε κάποιο υπολογιστή, αλλά επεκτείνεται. Θα ήθελα να ξέρω μια δραστηριότητα μας, οποιαδήποτε που δεν βασίζεται στη λογική του θέλω να κάνω κάτι, το απλοποιώ σε μικρά κομμάτια, πραγματοποιώ μια σειρά από βήματα για καθένα από τα κομμάτια αυτά, με σκοπό την πραγματοποίηση του στόχου μου.
Είναι προφανές ότι η πληροφορική είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη αν θέλουμε να μιλάμε για ‘σύγχρονη παιδεία’, για ‘παιδεία του μέλλοντος’, και για διάφορα άλλα που ακούμε κατά καιρούς.
Σαν μαθητής δεν διδάχθηκα το μάθημα της πληροφορικής, όπως έχουν την τύχη οι σημερινοί μαθητές. Τις τελευταίες μέρες όμως μαθαίνουμε από διάφορες πηγές ότι το μάθημα σύμφωνα με το ‘νέο λύκειο’ βαίνει προς κατάργηση…Χωρίς αιτιολόγηση, χωρίς επιχειρήματα….σε αντίθεση με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα όλων των σχολείων των σύγχρονων χωρών. Έχω βαρεθεί να ακούω δηλώσεις του στυλ, ‘νέες τεχνολογίες’, ‘εποχή της πληροφορίας’, ‘ψηφιακό σχολείο’, από ανθρώπους που όταν ξεκινάνε να πάρουν τις αποφάσεις κάνουν τα ακριβώς αντίθετα. Η όλη κατάσταση μου θυμίζει λίγο τον Γαλιλαίο που τον έριξαν στο πυρ το εξώτερο κάποιοι εν’ονόματι της ‘αλήθειας’....
Τελειώνοντας θέλω να σας μεταφέρω την εμπειρία που βίωσα όταν σαν εκπαιδευτής ενηλίκων είχα την τύχη να διδάξω το μάθημα της πληροφορικής σε ανθρώπους που έχουν ολοκληρώσει το σχολείο η τις σπουδές τους πολλά χρόνια πριν. Βίωσα την αίσθηση ότι είχα να κάνω με σφουγγάρια, ξερά σφουγγάρια που απορροφούσαν με βουλιμία το λίγο νεράκι της γνώσης που είχα την τύχη και την ευκαιρία να τους δώσω στο μάθημα της πληροφορικής.
Γιατί πρέπει να γυρίσουμε πίσω στην εποχή των ξερών σφουγγαριών; Γιατί πάλι να γυρνάμε τον χρόνο πίσω, γιατί να κάνουμε επιστροφή στο παρελθόν;
Επιτέλους αυτήν την μηχανή του χρόνου που μας πηγαίνει συνέχεια πίσω, πρέπει να την σταματήσουμε, να την βγάλουμε από την μπρίζα, η το πιο λογικό ΝΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ, με μια άλλη μηχανή καλύτερη που προχωράει στο μέλλον…..
Ένα απλός Δάσκαλος της Πληροφορικής……
Η κατάσταση της παιδείας βαίνει προγραμματισμένα (κατά την γνώμη μου)προς το χειρότερο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν καθηγητής ενηλίκων (πρώην ΕΚΕΠΙΣ) στον κλάδο της Μηχανολογίας που τώρα μας ζητούν νέα πιστοποίηση κατά ΕΟΠΕΠ (που σκοτίστηκα πλέον), και ενώ παράλληλα είμαι καθηγητής κατά ΟΑΕΔ/ΛΑΕΚ σε τρείς κλάδους (Πληροφορική/Μηχανολογία/Διοίκηση Επιχειρήσεων), έχω διαπιστώσει δυστυχώς την πτώση του εκπαιδευτικού επιπέδου τόσο στα ΙΕΚ όσο και σε άλλες σχολές εκτός του "επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος"...
Όμως στον αντίποδα για να μου πει κάποιος, υπάρχει αξιολόγηση όλων αυτών οι οποίοι διδάσκουν, όχι μόνο πληροφορική αλλά και άλλα μαθήματα;
Ποιοι είναι λοιπόν αυτοί που αποφασίζουν κατά το δοκούν, αφήνοντας ενεργούς και ευφυείς ανθρώπους απ' έξω για τα ψηφαλάκια τους ή για τα συμφέροντά τους;
Και ακόμη χειρότερα (και εγώ σαν μαθητής δεν διδάχθηκα το μάθημα της πληροφορικής), στερούνται ελπίδας όλα τα παιδιά το δικαίωμα στην γνώση;
Άρα όπως σχολίασα και εγώ στο προηγούμενο άρθρο, θέλουν να παράγουν μαύρα κουτιά, τα οποία δεν θα μπορούν να σκεφτούν, να μιλήσουν ή και να αρνηθούν....
https://operatingsystemsandsoftware.wordpress.com/
https://www.facebook.com/operatingsystemsandsoftware/